Lappiin kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruus – kehitysyhtiöt kisassa hyvin edustettuina

Hiljaisuus voitti markkinointikilpailun

 Luontaisten vahvuuksien omaperäinen ja tuottoisa markkinointi toi tämän vuoden kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden Lapin kansainväliselle matkailukampanjalle ”Sound of Lapland”. Hopeaa voitti Iisalmen kaupunki monipuolisella asukasmarkkinoinnillaan ja pronssia Kymsote maakunnan asukkaat osallistaneella palvelu- ja brändiuudistuksella.

– Hiljaisuus ja luonnon äänimaisema eivät ehkä ole tyypillisiä ja helppoja markkinoinnin välineitä, mutta Lapin kampanjassa on saatu huolellisesti toteutetulla ja kohdistetulla aineistolla laajasti kansainvälistä kiinnostusta. Toinen äänielementti eli ulkomaisen artistin musiikkivideo Lapin maisemissa täydensi kampanjaa uudenlaiselle kohderyhmälle. Tulokset olivat vakuuttavia maailmanlaajuisesti, sanoo kuntamarkkinoinnin SM-kisan tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä.

”Sound of Lapland” -kampanjan on toteuttanut Lapin alueellinen markkinointi- ja viestintäyhtiö House of Lapland, jonka omistavat Lapin kunnat, korkeakoulut ja Lapin Yrittäjät.

Hopealle nousi Iisalmen markkinointikampanja ”Emme odota ihmeitä. Teemme niitä.” Iisalmen kaupungin toteuttamassa kampanjassa on tukena 30 yrityksen, oppilaitoksen ja yhdistyksen verkosto. Tämä ”ihmeidentekijöiden yhteisö” järjesti Iisalmeen koeajaksi muuttaneen somettajan asumisen, hääkilpailun, videoita ja markkinointitilaisuuksia muualla Suomessa. Kampanjan jälkeen Iisalmi sai muuttovoittoa suotuisan elinkeinokehityksen ohella.

Pronssikampanja käytti voimakkaasti kansalaisten osallistumista markkinoinnissa. Kymsote-kuntayhtymä aloitti viime vuonna toimintansa kutsumalla kymenlaaksolaisia suunnittelemaan ja testaamaan palveluja. Prototyyppi-henkilöiden etsiminen, ryhmän toiminta ja tuloksista viestiminen olivat kaikki avointa markkinointia ja kehitystyötä. Tuloksena Kymsote sai aidosti asiakaslähtöistä toimintaa, myönteistä julkisuutta ja luottavaisen asiakaskunnan.

Tuomaristo jakoi myös kaksi kunniamainintaa, Pohjois-Karjalan maakuntaliitolle ja Vaasan seudun kehitys- ja matkailuyhteisöille. Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointi perustui nykyisten asukkaiden lähettämiin kutsukirjeisiin, konkreettisiin palveluihin ja yksilölliseen avustamiseen. Vaasan seudun yhteinen verkkopalvelu on koonnut onnistuneesti ja tuloksekkaasti neljän organisaation palvelut ja tiedot käyttäjälähtöiseksi kokonaisuudeksi.

Hyviä malleja kuntamarkkinointiin

– Tällä kertaa kilpailussa nousivat esiin vaikuttajamarkkinoinnin erilaiset muodot: bloggaajat, asukkaiden aktivointi, laaja yhteistyö ja -suunnittelu. Markkinointi on entistä enemmän yhdessä avoimesti tekemistä, ei vain yhtä totuutta ylhäältä päin tarjoiltuna. Näin syntyy aito ja uskottava kuva, joka houkuttelee tutustumaan vertaiskokemusten kautta.

– Tärkeätä on edelleen tukeutua paikkakunnan ja seudun omiin vahvuuksiin. Luonnosta on hyvä löytää juuri oma erityispiirre, tapahtumista ainutlaatuinen elementti. Myös arjen toimintoja voidaan markkinoida omaperäisesti, kuten esimerkiksi kirjastopalveluja tai henkilöstön rekrytointia, sanoo SM-kisan tuomariston puheenjohtaja Jari Seppälä.

Markkinointi tukee elinvoimaa

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 15. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 650 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antaa koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinoinnista.

Kilpailun takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voittajat 2020:

Kultaa:

Sound of Lapland / House of Lapland Oy

Hopeaa:

Emme odota ihmeitä. Teemme niitä. / Iisalmen kaupunki

Pronssia:

Kymsoten prototyypit / Kymsote

 

Kunniamaininnat:

Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointi / Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Vaasa.fi – seudullinen verkkopalvelu / Vaasan kaupunki, VASEK, Visit Vaasa, Merenkurkun maailmanperintö ry

 

Tuomariston kokoonpano:

Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry

Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry

Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry

Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Asiantuntija Ida Müller, Työ- ja elinkeinoministeriö

Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto

Lisätietoja: Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja, 050 66 743

Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Suomen Kuntaliitto, 045 316 1600

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Webinaari 1.9. klo 12 – 13

Suomen Yrittäjien, Uusyrityskeskusten ja SEKESin  muodostama Korona-apuryhmä järjestää webinaarin yritysneuvojille 1.9. klo 12-13.

Ohjelma

  • Anssi Kujala Suomen Yrittäjät
  • Pekka Syrjänen Valtiokonttori, kustannustuki
  • Jarkko Huovinen Kuntaliitto, yksinyrittäjätukikysely
  • neuvojakokemuksia VASEK/Startia Vaasa.

Ilmoittaudu TÄSTÄ

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Materiaali Business Finlandin webinaarista häiriörahoitus; projektien seuranta ja raportointi

Projektin seuranta, hyväksyttävät kustannukset, kirjanpito  ja raportointi  tässä  ja tässä 

 

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Uusia toimitusjohtajia SEKES-verkostoon

VTM Kimmo Niemi on valittu Kouvola Innovationin toimitusjohtajaksi 1.9. alkaen, tässä 

YTM, MBA Leena Perämäki on valittu Into Seinäjoen toimitusjohtajaksi, tässä 

SEKES onnittelee!

 

 

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Yritysten Korona-apu: Tietoja yrittäjien neuvojille ja yrittäjyyden puolesta toimiville
Haastava kevät – kiitos tekijöille

 

Hallitus päätti maanataina, että valmiuslain mukaisten toimivaltuuksien käytöstä luovutaan ja poikkeusolot päättyvät tiistaina 16. kesäkuuta. Erilaisia rajoituksia silti jatketaan. Onneksi akuuttivaihe on taittumassa, vaikka yritykset odottavat vielä eduskunnan siunausta luvatusta kustannustuesta sekä eväitä uudistumiseen.

Kevät on ollut kaikkialla todella haastava. Suomen Yrittäjien, Kuntaliiton, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry:n ja Suomen Uusyrityskeskus ry:n käynnistämä Alueesi korona-apu yrittäjälle -verkoston yritysneuvojien apu yrittäjille on ollut korvaamaton.

Haluamme kiittää kaikkia korona-avun tarjoamisessa mukana olevia tahoja. Varovainen arviomme on, että neuvontatapahtumia on yhteensä tähän päivään asti verkostossa tehty noin 30 000 kpl. Se on suorastaan huikea suoritus. Suomalaiset yrittäjät ovat saaneet maksutonta, osaavaa ja luotettavaa neuvontaa verkoston kaikilta osapuolilta.

Kiitos teille. Työpanoksenne on ollut korvaamaton ja uskomme yrittäjien arvostavan tätä työtä pitkään.

Toivottavasti kukin voi hieman juhannuksena vetää happea. Toivottammekin hyvää juhannusta!

  • Anssi Kujala, varatoimitusjohtaja, Suomen Yrittäjät
  • Susanna Kallama, toimitusjohtaja, SUK ry
  • Jaakko Helenius, toiminnanjohtaja, SEKES ry

 

Yritysten uudet tukimuodot

Yrityksille suunnatuissa tukitoimissa on tapahtunut muutoksia:

Business Finlandin ja ELY-keskusten koronatukien haku on sulkeutunut.

Ravitsemusliikkeille suunnattu hyvitys toiminnan rajoittamisesta ja tuki työntekijän työllistämiseen toiminnan käynnistyessä uudelleen on otettu käyttöön.

Kustannustuki on eduskunnan käsittelyssä ja haku avataan mahdollisimman pian.

Starttirahan joustot ja yrittäjän oikeus työmarkkinatukeen ovat saamassa jatkoa vuoden 2020 loppuun.

Business Finland tarjoaa pitkäjänteiseen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan uutta lainamuotoista rahoitusta.

Olemme päivittäneet lisätietolinkit kootusti yritysneuvojien tukisivustolle – tutustu tässä

 

Seuraavat vaiheet?

Eri tukimuotojen lisäksi on yrityksille tarjottava uusia välineitä uuden kehittämiseen. Näiden synnyttämisessä ja jakamisessa vertaistoiminta neuvojien välillä on tärkeää.

Luotu yhteistyöverkosto tarjoaa tähän toimivan alustan. Yhteistyötä on siten syytä jatkaa ja kehittää.

Lue lisää tiedotteestamme tässä

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Business Finlandin tulevaisuusskenaariot

tässä ja skenaarioiden hyödyntäminen esim. kehitysyhtiöissä Capful tässä

 

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Korona-apuryhmän tiedote – Suomalaiset yritykset nostettava kriisistä

Suomalaiset yritykset nostettava kriisistä – fokus nyt uuden kehittämiseen

Suomen Yrittäjien, Kuntaliiton, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry:n ja Suomen Uusyrityskeskukset ry:n käynnistämä Alueesi korona-apu yrittäjälle -verkosto on kevään aikana auttanut yrityksiä koronan luomissa ongelmissa noin 30 000 kertaa. Nyt akuutti vaihe on taittumassa ja yritykset kaipaavat päätöksiä luvatusta kustannustuesta sekä eväitä uudistumiseen.  

Yksi Alueesi korona-apu yrittäjälle -verkosto tehtävistä on ollut varmistaa, että mahdollisimman moni yritys löytää sopivan tuen ja osaa hakea sitä. Business Finlandin, kuntien ja ELY-keskusten avustukset ovat tulleet tarpeeseen, mutta nyt yrittäjät odottavat tietoja kustannustuesta.

– Viesti verkostolta kertoo, että yritysten kustannustuelle on akuutti tarve:  Suomen Yrittäjien gallupin mukaan 10 prosenttia yrityksistä on menettänyt koko liikevaihtonsa ja 30 prosenttia yli puolet siitä. Jopa 20 prosenttia  yrityksistä on maksuvaikeuksissa – toimia tarvitaan pian, sanoo Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.

Kujalan mukaan yrityksille on tukimuotojen lisäksi tarjottava ituja uuden kehittämiseen. Näiden ideoiden synnyttämisessä ja jakamisessa vertais-toiminta neuvojien välillä on tärkeää ja tämä yhteistyöverkosto tarjoaa tähän alustan.

Jälleenrakennus vaatii uudistamista 

Kriisi kiihdyttää talouden murrosta ja luo myös mahdollisuuksia kasvuun.  SEKESin toiminnanjohtaja Jaakko Heleniuksen mukaan yhteistyöverkoston toiminnan painopiste siirtyy nyt kasvun etsimiseen ja tukemiseen.

– Kehittäminen on avainasemassa: yrityksiä on sparrattava uudistamaan  toimintaansa niin, että ne selviävät kriisistä ja menestyvät uudessa  liiketoimintaympäristössä. Tämä vaatii myös neuvojilta kykyä hahmottaa uusi tilanne ja sen mahdollisuudet

Myös uusia yrityksiä perustetaan  

Valtakunnallisen Uusyrityskeskus-verkoston toimitusjohtaja Susanna  Kallama kertoo, että kiinnostus uuden yrityksen perustamiseen on herännyt hetken hiljaiselon jälkeen ja yritysideoita pohditaan jälleen haastavasta tilanteesta huolimatta. Toukokuun on osin ollut jopa vilkkaampaa kuin aika ennen koronaa.

– Perinteisestikin on ollut niin, että kun lomautukset lisääntyvät ja yleinen taloustilanne heikkenee, kysyntä yrityksen perustamisneuvonnalle lisääntyy. Tämä on hyvä uutinen, sillä jälleenrakennus tarvitsee uutta yrittäjyyttä. Uudet yritykset luovat uusia työpaikkoja. On erittäin tärkeää, että yrittäjyyttä suunnittelevat saavat nyt luotettavaa neuvontaa, jotta ideoista syntyy kestävää yrittäjyyttä

Lisätiedot:

Anssi Kujala, varatoimitusjohtaja, Suomen Yrittäjät ja hallituksen puheenjohtaja, Suomen Uusyrityskeskukset ry, puh. 040 056 7925, [email protected]

Susanna Kallama, toimitusjohtaja, Suomen Uusyrityskeskukset ry puh. 040 587 2445, [email protected]

Jaakko Helenius, toiminnanjohtaja, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry puh. 050 049 8020, [email protected]

Alueesi korona-apu yrittäjälle -verkosto on Suomen Yrittäjien, Kuntaliiton, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry:n ja Suomen Uusyrityskeskukset ry:n kokoama yhteistyöverkosto, johon kuuluu noin 600 yritysneuvojaa. Alueesi korona-apu yrittäjälle -verkostossa mukana olevat neuvojat löytyvät tästä 

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Kuntamarkkinoinnin SM-kisan parhaat valittu: Iisalmi, Kymsote, Pohjois-Karjala, Lappi ja Vaasa jatkoon

Markkinointi on hyödyksi laajasti kunnan toiminnoissa

Kuntamarkkinoinnin monipuolisuus ja tuloksellisuus näkyvät niin elinvoiman kuin myös hyvinvoinnin alueilla. Yhteistyö ja asukkaiden osallistuminen ovat hyvin toimivan markkinoinnin takana. Tämä näkyy Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun parhaimmistossa, joka nyt on valittu kisaan ilmoitetuista 49 ehdotuksesta.

SM-kisan monipuolisuutta kuvaavat kansainvälinen matkailumarkkinointi ja väkivallan vastainen kampanjointi tai lääkärien rekrytointi ja kirjastopalvelut. Vaikuttajamarkkinointi lisääntyy muun muassa kuntaan muuttavien bloggarien avulla. Hyvää perustyötä tehdään brändien, verkkosivustojen ja palvelukampanjoiden parissa.

Kunnat hankkivat nykyään entistä enemmän kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua, vaikka myös omaa osaamista on vahvistettu. Mitattavuus ja raportointi on parantunut aikaisempiin vuosiin nähden ja markkinoinnin tekniikkaa on hyödynnetty paremmin.

Kilpailun tuomaristo arvioi töitä erityisesti niiden tuloksellisuuden perusteella suhteessa tavoitteisiin ja budjettiin. Markkinoinnin pitkäjänteisyys ja liittyminen kunnan strategiaan on tärkeätä, mutta myös käytännön toteutus ja kohderyhmien oikea valinta.

Kisaan esitetyissä töissä oli monia hyviä oivalluksia, kunnan ja alueen vahvuuksiin liittyviä nostoja, kuntalaisten ja asiakkaiden osallistumiseen perustuvaa toimintaa. Kaikki osanottajat saavat arviot töistään tunnustuksena ja jatkotyön kehittämiseksi.

Kolme palkintosijaa ratkaistaan viiden finalistin joukosta, lisäksi jaetaan yksi tai useampia kunniamainintoja. Loppusuoralle valikoituivat Iisalmen kaupungin, Kymsoten, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton, House of Lapland Oy:n sekä Vaasan seudun työt. Varsin erilaisissa töissä oli pohjana huolellista brändityötä ja tuloksena elinvoiman ja kehityksen voimistumista.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 15. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailun tarkoituksena on vahvistaa kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä jakaa hyviä käytäntöjä. Kilpailun takana ovat kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.

Kilpailun palkinnot jaetaan Kuntamarkkinoiden yhteydessä Helsingissä 9. syyskuuta.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun finalistit 2020 aakkosjärjestyksessä:

Emme odota ihmeitä. Teemme niitä. Iisalmen kaupunki

Kymsoten prototyypit Kymsote

Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointi Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Sound of Lapland House of Lapland Oy

Vaasa.fi – seudullinen verkkopalvelu Vaasan kaupunki, VASEK, Visit Vaasa, Merenkurkun maailmanperintö ry

Tuomariston kokoonpano:

Toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry

Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry

Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry

Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Asiantuntija Ida Müller, Työ- ja elinkeinoministeriö

Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto

 

Lisätietoja:

Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, Suomen Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja, 050 66 743

Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Suomen Kuntaliitto, 045 316 1600 (Lomalla 25.5.-30.5.)

By: Jaakko Helenius   -  In: Uutisia ja tapahtumia

Mikä on SEKES

Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry:n muodostavat kuntien omistamat kehittämisorganisaatiot ympäri maan.

SEKES-verkostolla on merkittävä rooli yritysten kilpailukyvyn ja alueellisen elinvoiman vahvistajana.

Ajankohtaista

SEKES

Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki
phone
0800 123 456 7890

Yhteystiedot

Toiminnanjohtaja
Jaakko Helenius
0500 498 020
[email protected]

Eurada