Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriön lausuntopyyntöön Työryhmämietintö hankintalain muuttamiseksi (VN/4099/2024).
Sotepalvelujen siirryttyä hyvinvointialueille ovat kunnan perustehtävät sivistys- ja elinvoimatyö. Yli puolet Suomen kunnista toteuttaa elinvoimatyötä yhden tai useamman kunnan omistaman, niihin sidosyksikköasemassa olevan kehitysyhtiön kautta, toinen toteuttamismalli on kunnan organisaatiossa oleva elinkeinotoimi. Kehitysyhtiön kautta kunta ei siis laajenna toimintaansa perustehtävien ulkopuolelle, vaan kyseessä on organisatorinen valinta tehtävän toteuttamiseen.
Kehitysyhtiötä pidetään sekä kuntien, että erityisesti asiakasyritysten piirissä toimivana mallina. Useamman kunnan omistamat, muutamissa tapauksissa maakunnankin laajuiset, sidosyksikköiset kehitysyhtiöt toimivat myös tehokkaina yhteisalustoina kuntien elinvoimatyölle.
Työryhmän mietinnön mukainen hankintalain muutos hankaloittaisi kehitysyhtiöiden toimintaa mm. kaventamalla niiden mahdollisuutta toimia useamman kunnan alueella.
SEKES tuo mietinnöstä näkemyksinään esiin seuraavaa:
- esitetyn lakimuutoksen vaikutuksia tulee arvioida toimialoittain ja rajata lain ulkopuolelle kuntien perustehtäviin kuuluvat toimet, kuten elinkeino- ja kehitysyhtiöiden kautta toteutettava elinvoimatyö
- myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on katsonut, että esitetty vähimmäisomistusosuus ei huomioi eri toimialojen, alueiden ja erilaisten hankintayksiköiden ja sidosyksiköiden eroja
- omistusjärjestelyihin pakottava esitetty 10 % vähimmäisomistus vaarantaa, osin kokonaan lopettaa tai vähintään kaventaa kehitysyhtiön kautta tapahtuvaa yhteistä seudullista elinvoimatyötä. Erityisesti tämä koskettaa seutuja, joilla on isompi keskuskaupunki ja useita pienempiä kuntia.
- rajan asettamiselle juuri 10 %:iin ei SEKESin käsityksen mukaan ole selkeää perustetta, ja mikäli rajaan päädytään, tulisi 10 % pystyä perustelemaan
- esitetty vähimmäisomistusprosentti johtaa täysin epätarkoituksenmukaisiin omistusosuuksien myynteihin omistajien kesken
- nykylain vaade todellisesta määräysvallasta on perusteltu, hyvin muotoiltu ja riittävä. SEKES luonnollisesti tukee lain valvontaa, jossa KKV ja markkinaoikeus ovat osoittaneet toimivuutensa.
- hallitusohjelmaan vähimmäisomistusvaatimus on kirjattu seuraavasti: ”Sidosyksikön omistukselle asetetaan yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusprosentti (10 prosenttia)”. Tätä yleistä etua ei, esim. kehitysyhtiöiden kohdalla ole mietinnössä huomioitu.
- mikäli 10 % (tai muuhun) vähimmäisomistusmekanismiin SEKESin näkemyksen vastaisesti päädytään, vähimmäisomistusosuuden tulisi rajata vain sidosyksiköltä hankkimista.
- käytännön omistusjärjestelyjen aiheuttamien ongelmien ym. syiden vuoksi kehitysyhtiöihin jäävät pienosakkaat eivät ole perusteltu este vähimmäisomistusrajan ylittävien omistajien hankinnoille.
- KKV:n selvityksen mukaan 10 prosentin omistusosuusvaade ei johtaisi suoraan siihen, että sidosyksiköiltä ostamisen sijaan kunnat ostaisivat palveluita markkinoilta.
- tämä koskee erityisesti kehitysyhtiötä. Mikäli elinvoimatoiminnan järjestäminen kuntien yhteisen kehitysyhtiön kautta lakimuutoksen vuoksi estyisi, siirtäisi suurin osa kunnista sen omaan organisaationsa elinkeinotoimeksi. Samalla menetettäisiin hyödyllinen, useamman kunnan laajempi elinvoima-alusta.
- mahdollisen muutoksen vaikutukset riippuvat myös siirtymäajan riittävyydestä. Mietinnössä esitetty siirtymäaika on kehitysyhtiöiden kohdalla riittämätön tarvittavaan laajempaan pohdintaan ja päätöksiin ylikunnallisen elinvoimatyön järjestelyistä. Mikäli lakia kuitenkin muutetaan mietinnön mukaisesti, tulisi siirtymäajan olla vähintään kolme vuotta.
- 3 momentissa on mainittu päivämäärä 30.6.2028, jonka SEKES olettaa kirjoitusvirheeksi 1 momentin säätäessä päivämäärästä 30.6.2027.
- Hankinnan valmisteluun esitettyjä muutoksia kuten markkinavuoropuhelun lisäämistä, osiin jakamista ja aiempaa laajempaa jälki-ilmoitusvelvoitetta SEKES pitää kannatettavina.
SEKES ry, hallitus
Lisätiedot toiminnanjohtaja Jaakko Helenius 0500 498 020, [email protected]